Linia instituţională pentru informare: 022 881 255

Noile reglementări privind înregistrarea construcțiilor neautorizate și modalitatea de întocmire a documentației cadastrale de înregistrare primară a terenurilor proprietate publică au fost publicate în Monitorul Oficial

Publicat la:Joi, 04/18/2024 - 16:28

   Astăzi au fost publicate în Monitorul Oficial noile reglementări privind înregistrarea construcțiilor neautorizate și anume case de vacanță cu cel mult două etaje, construite pe terenurile întovărășirilor pomicole și case individuale cu cel mult două etaje, situate în localitățile urbane și rurale.
 
 
   Astfel, pentru înregistrarea acestora sunt necesare următoarele documente: 
 
• declarația autentificată notarial a proprietarului construcției, de răspundere personală privind corespunderea construcției cu cerințele fundamentale prevăzute de actele normative și privind asumarea răspunderii pentru asigurarea integrității acesteia pe durata termenului de exploatare;
 
• certificatul privind edificarea construcției, emis de către autoritatea administrației publice locale, cu privire la încadrarea bunului imobil în prevederile planului urbanistic general și ale regulamentului local de urbanism al localității; 
 
• acordul autentificat notarial al vecinilor, în cazul nerespectării retragerilor normative de la limitele terenului.
 
 
   Noile prevederi se vor aplica pentru o perioadă de doi ani, de la data de 30.01.2024.
 
 
   Pentru persoanele sau entitățile care urmează să efectueze lucrări cadastrale sau care dețin construcții neautorizate, este esențial să se informeze în detaliu asupra noilor reglementări și să se conformeze acestora în perioada stabilită. O neînțelegere sau nerespectare a acestor prevederi poate avea consecințe legale și financiare semnificative.
 
 
   O altă reglementare, care vine în suportul autorităților publice locale, prevedere modalitatea de întocmire a documentației cadastrale în vederea înregistrării primare a terenurilor proprietate publică.  Modificările aprobate vor asigura îmbunătăţirea procesului de executare a lucrărilor cadastrale, micșorarea termenului de executare și după caz, diminuarea costurilor pentru lucrările executate.
 
 
   Documentația cadastrală se întocmește la inițiativa autorităţii administrației publice locale pentru următoarele terenuri: 
 
  • terenurile atribuite în proprietate cetățenilor pentru construcția caselor de locuit, a anexelor gospodărești și pentru grădini; 
 
  • terenurile cooperativelor de construcție a garajelor și ale loturilor pomicole;
 
  • terenurile aferente clădirilor şi altor construcţii, transmise în contul cotelor-părți valorice din patrimoniul fostelor întreprinderi agricole;
 
  • terenurile drumurilor tehnologice care servesc activităților agricole, proiectate, dar netranspuse în natură;
 
  • terenurile înregistrate în registrul bunurilor imobile pe cote-părți;
 
  • terenurile aferente blocurilor locative, caselor de locuit individuale și garajelor individuale;
 
  • terenurile fânețelor și pășunilor.
 
   Lucrarea cadastrală poate fi executată de către Instituția Publică ”Cadastrul Bunurilor Imobile” şi structurile teritoriale ale acesteia, de întreprinderi de stat și private. 
 
 
  
 
Alte prevederi şi modificări aprobate le puteți accesa aici